Flygoperatörer är inkluderade i EU ETS sedan 2012. Ursprungligen omfattades flygningar inom och som avgår eller ankommer Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Denna ursprungliga omfattning brukar kallas för "full scope". I praktiken har omfattningen varit reducerad genom att vissa internationella flygningar undantagits. Detta så kallade "stop-the-clock"-undantaget infördes under 2012 och har sedan förlängts ett antal gånger för att stödja utvecklingen av det globala marknadsbaserade styrmedlet Corsia inom Icao. Läs mer om Corsia:
Sedan 1 januari 2020 har EU ETS länkats samman med Schweiz ETS och enligt avtalet för länkningen är flygningar från EES till Schweiz inkluderade i EU ETS.
Vilka flygoperatörer omfattas?
Följande flygoperatörer omfattas:
- Kommersiella flygoperatörer som släpper ut mer än 10 000 ton koldioxid per år och som under tre på varandra följande fyramånadersperioder utför fler än 243 flygningar per period.
- Icke-kommersiella flygoperatörer som släpper ut mer än 1 000 ton koldioxid per år.
Skyldigheterna gäller för hela det kalenderår villkoren ovan är uppfyllda, oavsett när under året tröskelvärdena överskrids. Alla flygningar som görs inom EES eller som ankommer eller avgår EES räknas mot ovanstående tröskelvärden, med hänsyn tagen till ett antal undantag. Bland annat är följande undantaget:
- Flygningar med flygplan med startvikt under 5 700 kg
- Räddningsflyg, militärflyg, flygningar för polis- och tulländamål.
Undantagen framgår av 17 d § förordning (2004:1205) om handel med utsläppsrätter.
Den som utför och har kontroll över flygningen klassas som flygoperatör enligt lagen (2004:1199) om handel med utsläppsrätter. Vilken typ av organisation som utför flygningen har mindre betydelse, det kan exempelvis vara ett kommersiellt flygbolag, ett tjänsteföretag som utför flygningar åt en tredje part eller en ideell organisation.
Reducerad omfattning – ”stop-the-clock”-undantaget
Genom "stop-the-clock" undantas följande internationella flygningar:
- Flygningar till och från flygplatser utanför
- länder som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och
- länder som har undertecknat ett anslutningsfördrag med Europeiska unionen under 2013.
- Flygningar mellan en flygplats i ett av de yttersta randområdena och en flygplats inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Undantaget innebär att dessa flygningar inte räknas mot skyldigheterna att övervaka och rapportera utsläpp samt att överlämna utsläppsrätter. De räknas dock mot tröskelvärdena som avgör om en flygoperatör omfattas av EU ETS eller inte (se avsnittet ovan).
Enligt det senaste beslutet om undantaget så gäller det för hela perioden 2017–2023, men det kan ändras beroende på utfallet av en översyn av ETS-direktivet.
Administrerande medlemsland för flygoperatörer
Medlemsländerna delar på ansvaret för att administrera de flygoperatörer som ingår i ETS. Kommissionen publicerar årligen, vanligen i februari, en lista över identifierade flygoperatörer och deras respektive administrerande medlemsland.
Administrerande land avgörs enligt följande:
- Flygoperatörer som är registrerade i ett EES-land administreras av det landet.
- Flygbolag registrerade i ett icke-EES-land, så kallade tredjelandsoperatörer, administreras av det EES-land där flygoperatören har högst utsläpp.
Av listan framgår endast vilket land som administrativt ansvarar för respektive flygoperatör, inte om de har några skyldigheter inom EU ETS. På Sveriges lista finns ett 100-tal flygoperatörer men bara ett 10-tal har skyldigheter som innebär att de behöver övervaka och rapportera utsläpp samt överlämna utsläppsrätter.
Länkning mellan EU ETS och Schweiz ETS
Sedan 1 januari 2020 är EU ETS sammanlänkat med Schweiz ETS. Enligt länkningsavtalet ingår flygningar från en flygplats inom EES till en flygplats i Schweiz i EU ETS. Flygningar inom Schweiz och från Schweiz till EES ingår i Schweiz ETS.
På EU-kommissionens webbplats finns mer information om länkningen och länkningsavtalet: