Naturvårdsverkets nya IT-system för EU ETS

I samband med starten av fjärde handelsperioden (2021–2030) införs nya IT-system för de ärenden där Naturvårdsverket är ansvarig myndighet gällande EU ETS.

De befintliga systemen E-CO2 och ETS-portalen kommer finnas kvar för den rapportering som ska göras under år 2021 avseende utsläppsår 2020.

Nytt IT-system för tillstånd och övervakningsplaner från januari 2021

EU ETS Reporting Tool (ERT) införs stegvis för de handlingar som rör tillstånd och utsläpp:

  • Januari 2021: för tillståndsansökan och övervakningsplaner för utsläpp.
  • Årsskiftet 2021/2022: för utsläppsrapporter och relaterade verifieringsrapporter.
  • Sommar 2022: för förbättringsrapporter.

Observera att en ansökan krävs för att få tillgång till EU ETS Reporting Tool. Naturvårdsverket tillhandahåller en e-tjänst för denna ansökan.

Du hittar e-tjänsten och mer information på denna sida:

Lämna in handlingar via EU ETS Reporting Tool (Naturvårdsverkets webbplats)

De befintliga systemen E-CO2 och ETS-portalen kommer finnas kvar för den rapportering som ska göras under år 2021 avseende utsläppsår 2020.

Du kan läsa mer om dessa rapporteringar denna sida:

 För anläggningar - Lämna in handlingar som rör utsläppet 2020

Nya e-tjänster för handlingar som rör tilldelning av utsläppsrätter

Gällande tilldelning av utsläppsrätter införs två nya e-tjänster:

  • E-tjänst för inlämnande av övervakningsmetodplaner.
  • E-tjänst för ändringar av tilldelning (med mera) – lanseras preliminärt den 22 februari 2021.

Läs mer om e-tjänsterna här:

Lämna in handlingar som rör tilldelning av utsläppsrätter

Informationstillfällen om de nya IT-stöden

Naturvårdsverket har anordnat flera webbinarier om de nya IT-stöden. Dokumentation från dessa hittas via boxen Dokumentation i högerkanten. Vi provar nu ett nytt grepp för informationen om våra nya e-tjänster. Istället för att hålla presentationer och genomgångar via webbinarier kommer vi att publicera förinspelade filmer på www.utslappshandel.se. En till två veckor efter publiceringen tillhandahåller vi frågestunder där de som vill kan delta. Vi uppmanar er att titta på filmerna innan frågestunderna då de kommer besvara många frågor.

Följande frågestunder är planerade:

  • Frågestund 1: Onsdag den 24 februari kl. 9.30
  • Frågestund 2: Onsdag den 10 mars kl. 9.30

Vid frågestunderna deltar handläggare som jobbar med tilldelning, tillstånd och införandet av de nya IT-stöden.

Material inför frågestunden den 24 februari

Nedan finns länkar till material om vår nya e-tjänst för inlämnande av övervakningsmetodplan. Tanken är att de som deltar i frågestunden den 24 februari ska ta del av materialet i förväg. Prioritera gärna de två översta filmerna.

Instruktionsfilm: Introduktion till e-tjänsten för ÖMP (Youtube)

Instruktionsfilm: Så här använder du e-tjänsten för ÖMP (Youtube)

Instruktionsfilm: Om övervakningsmetodplaner – presentation inspelad vid informationsdagen den 1 dec 2020 (Youtube)

Manual till e-tjänsten för ÖMP (pdf)

Material inför frågestunden den 10 mars

Nedan finns länkar till material om vår nya e-tjänst för rapportering av verksamhetsnivåer och ändringar av tilldelning. Tanken är att de som deltar i frågestunden den 10 mars ska ta del av materialet i förväg.

Instruktionsfilm: Introduktion till e-tjänsten för ändringar av tilldelning (Youtube)

Instruktionsfilm: Så här använder du e-tjänsten för ändringar av tilldelning (Youtube)

Instruktionsfilm: Om hur du fyller i mallen för verksamhetsnivårapport (Youtube)

Kommande: Manual till e-tjänsten för ändringar av tilldelning

Kommande: Frågor-och-svar om verksamhetsnivårapportering

Så här kopplar du upp dig till frågestunden den 10 mars

Mötet genomförs via Skype for business. Det börjar kl. 9.30. Det krävs ingen anmälan utan det räcker att koppla upp sig till mötet via länken nedan. Ni hamnar först i en virtuell lobby och vi släpper in er när mötet börjar.

Anslut till Skype-mötet

Vänligen ta del av denna information innan mötet:

  • Du behöver ha tillgång till en bra internetuppkoppling.
  • Det är en god idé att stänga av eventuell VPN-koppling eftersom denna kan försämra möteskvaliteten.
  • Era mikrofoner och bilder kommer vara avstängda under hela mötet.
  • Det kommer gå att ställa frågor anonymt via Mentimeter.